Πράγματα που μπορείς να κάνεις άμεσα σε καθημερινή βάση και να βελτιώσεις την αυτοεκτίμησή σου

 Χριστοπούλου Έλενα Ψυχολόγος Θεσσαλονίκη

 

Οι περισσότεροι άνθρωποι κάποια στιγμή αισθάνονται άσχημα για τον εαυτό τους ανά περιόδους. Συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης μπορούν να πυροδοτηθούν εξαιτίας της άσχημης μεταχείρισης από τους άλλους, είτε πρόσφατα είτε στο παρελθόν είτε εξαιτίας των προσωπικών κρίσεων του ατόμου για τον εαυτό του . Αυτό είναι φυσιολογικό. Παρόλα αυτά η χαμηλή αυτοεκτίμηση είναι μια διαρκής κατάσταση για αρκετούς ανθρώπους, ειδικά για όσους βιώνουν κατάθλιψη, άγχος, φοβίες, κλπ.  Αν είσαι ένας από αυτούς τους ανθρώπους, μπορεί να ζεις την καθημερινότητά σου νιώθοντας άσχημα για τον εαυτό σου χωρίς λόγο. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση σε εμποδίζει να απολαμβάνεις τη ζωή σου, να κάνεις τα πράγματα που επιθυμείς και να κυνηγάς τους προσωπικούς σου στόχους.

Έχεις το δικαίωμα να αισθάνεσαι καλά για τον εαυτό σου. Παρόλα αυτά μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να αισθάνεσαι καλά για τον εαυτό σου, όταν είσαι υπό πίεση, ή έχεις συμπτώματα που είναι δύσκολο να τα διαχειριστείς, όταν βιώνεις μια αναπηρία, όταν περνάς μια δύσκολη περίοδο ή όταν οι άλλοι σου συμπεριφέρονται άσχημα. Αυτές τις στιγμές είναι εύκολο να παρασυρθείς σε μια καθοδική πορεία για μια όλο και πιο χαμηλή αυτοεκτίμηση. Για παράδειγμα, μπορεί να αρχίσεις να αισθάνεσαι άσχημα για σένα, όταν κάποιος σε προσβάλει, όταν είσαι υπό πίεση στη δουλειά ή όταν δεν τα πας καλά με τους δικούς σου. Τότε αρχίζεις έναν αρνητικό διάλογο με τον εαυτό σου, όπως «Δεν είμαι καλός» και αυτό μπορεί να σε κάνει να αισθάνεσαι τόσο άσχημα για σένα που κάνεις κάτι για να πληγώσεις τον εαυτό σου ή κάποιον άλλον, όπως να πίνεις πολύ ή να φωνάζεις στα παιδιά σου.

Αν λοιπόν σκέφτεσαι άσχημα για τον εαυτό σου και δε νιώθεις καλά, ίσως σε βοηθήσει να απευθυνθείς σε κάποιον ειδικό επαγγελματία ψυχικής υγείας και να ξεκινήσεις θεραπεία. Η ψυχοθεραπεία δημιουργεί ένα ασφαλές πλαίσιο για την καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας, την αυτογνωσία και  καλλιέργεια των ψυχολογικών μας δεξιοτήτων με σκοπό την ενδυνάμωση του εαυτού μας και τη βελτίωση των διαπροσωπικών μας σχέσεων.

Υπάρχουν όμως και πράγματα που μπορείς να κάνεις άμεσα σε καθημερινή βάση και να βελτιώσουν την αυτοεκτίμηση σου:

  • Δώσε σημασία στις προσωπικές σου ανάγκες και επιθυμίες. Π.χ. αν νιώσεις πιασμένος μετά από αρκετή ώρα καθιστικής εργασίας, σήκω και τεντώσου.
  • Φρόντισε τον εαυτό σου. Π.χ. υιοθέτησε υγιείς διατροφικές συνήθειες, βάλε την κίνηση στη ζωή σου, κλπ.
  • Πάρε το χρόνο για να κάνεις πράγματα που απολαμβάνεις. Όσο πολυάσχολος και αν είσαι, βρες το χρόνο να ασχοληθείς με δραστηριότητες που σου αρέσουν. Μπορείς να κάνεις μια λίστα με τέτοιες δραστηριότητες και κάθε μέρα να διαλέγεις μια από αυτές.
  • Κάνε τα πράγματα που αναβάλλεις και αφήνεις για αργότερα. Π.χ. απάντησε σε εκείνο το e-mail, κλείσε το ραντεβού με τον οδοντίατρο.
  • Κάνε πράγματα στα οποία είσαι καλός. Π.χ. αν σου αρέσει να κάνεις κοσμήματα, κάνε μερικά για τους φίλους σου.
  • Φόρεσε ρούχα που σε κάνουν να αισθάνεσαι άνετα.
  • Επαίνεσε τον εαυτό σου. Πριν κοιμηθείς το βράδυ, σκέψου πόσα πράγματα κατάφερες μέσα στην ημέρα.
  • Πέρασε χρόνο με ανθρώπους που σε κάνουν να νιώθεις καλά.
  • Φρόντισε και διαρρύθμισε το χώρο σου έτσι όπως σου αρέσει και σε εκφράζει.
  • Έχε σε κοινή θέα αντικείμενα που σου αρέσουν ή σου θυμίζουν αυτά που έχεις καταφέρει.
  • Ετοίμασε το φαγητό σου και αφιέρωσε χρόνο σε αυτό. Ακόμη και αν ζεις μόνος, στρώσε το τραπέζι, τοποθέτησε λουλούδια, κάνε το ελκυστικό. Αν τρως με άλλους, ενθάρρυνε τη συζήτηση για ευχάριστα θέματα και απέφυγε τα δύσκολα ζητήματα.
  • Εκμεταλλεύσου τις ευκαιρίες που έχεις να μάθεις κάτι καινούριο ή να βελτιώσεις κάποιες δεξιότητες σου.
  • Άρχισε να κάνεις τις δραστηριότητες που σε κάνουν να αισθάνεσαι καλά για τον εαυτό σου.
  • Κάνε κάτι ευχάριστο για ένα άλλο πρόσωπο, είτε αυτό είναι ένα κοντινό σου άτομο (π.χ. babysitting στη φίλη σου) είτε ένα που δεν γνωρίζεις καλά (π.χ. εθελοντισμός).
  • Τόνισε στον εαυτό σου ότι είναι σημαντικό να του φέρεσαι καλά κάθε μέρα.

Μπορεί μέχρι τώρα να κάνεις κάποια από τα παραπάνω ή να χρειάζεται να υιοθετήσεις και άλλα. Αν όμως ενσωματώσεις τις παραπάνω αλλαγές στην καθημερινή σου ζωή, θα διαπιστώσεις ότι η αυτοεκτίμηση σου θα βελτιώνεται μέρα με τη μέρα.

Self-Belief-300x225

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Πράγματα που μπορείς να κάνεις άμεσα σε καθημερινή βάση και να βελτιώσεις την αυτοεκτίμησή σου

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s