Αυτόνομα παιδιά σημαίνει χαρούμενα παιδιά

Χριστοπούλου Έλενα Ψυχολόγος Θεσσαλονίκη

Η αίσθηση της αυτονομίας είναι σημαντική για την αυτοεκτίμηση του παιδιού. Η διαδικασία της προώθησης της αυτονομίας είναι συνεχής. Χρειάζεται ισορροπία ανάμεσα στην ευκαιρία να εξερευνήσουν και στην ασφάλεια της δικής σας προστασίας.

Πώς όμως ενισχύεται η αυτονομία του παιδιού;

Προώθηση της αυτοπεποίθησης

1)    Διδάξτε του τις απαραίτητες δεξιότητες για ανεξαρτησία. Από το να μάθει να δένει τα κορδόνια του μέχρι να σας βοηθήσει στο φαγητό, οτιδήποτε το βοηθάει να λειτουργεί ανεξάρτητα θα ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του.

2)    Παρακολουθείστε την ιστορία του. Υπενθυμίστε του τι αλλαγές έχει καταφέρει,  π.χ. σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Ενισχύστε το για τα επιτεύγματά του.

3)    Δώστε ευθύνες στο παιδί μέσα στην οικογένεια. Όσο μικρό και αν είναι σε ηλικία το παιδί, μπορεί να συμβάλει με κάποιο τρόπο στο σπίτι. Για παράδειγμα, ένα μικρό παιδί μπορεί να μαζέψει τα παιχνίδια του, να βάλει νερό στο σκυλί, ενώ ένα μεγαλύτερο παιδί να αναλάβει να βοηθήσει στο στρώσιμο του τραπεζιού.

Προώθηση της αίσθησης της επιτυχίας

1)    Το παιδί να ξέρει τι να περιμένει. Μια επίσκεψη στον οδοντίατρο μπορεί να κυλήσει πιο ομαλά, όταν μιλήσετε στο παιδί για το πώς είναι το ιατρείο, τι θα κάνει ο οδοντίατρος, πόση ώρα περίπου θα διαρκέσει κλπ.

2)    Το παιδί να εξασκείται στις απαραίτητες δεξιότητες. Δεν μπορούμε να περιμένουμε από ένα παιδί από την πρώτη του προσπάθεια να έχει ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Όμως μέσα από την εξάσκηση και επανάληψη, σίγουρα το αποτέλεσμα αυτό μπορεί να είναι καλύτερο.

3)    Να έχετε υπομονή  μαζί του. Αφιερώστε λίγο χρόνο για να νιώσει άνετα το παιδί, όταν βρίσκεται σε ένα άγνωστο μέρος ή όταν δοκιμάζει μια νέα δεξιότητα για πρώτη φορά.

4)    Να είναι εντάξει να αποτύχουν. Το παιδί με το που δοκιμάζει κάτι καινούριο έχει ήδη μια επιτυχία. Έχει επιτύχει να αποδεχτεί την πρόκληση που έχει μπροστά του. Όταν νιώσει το παιδί, ότι δεν είναι υποχρεωμένο να τα καταφέρει με την πρώτη φορά, είναι πιο εύκολο να δοκιμάσει ξανά κάτι καινούριο ή να το προσπαθήσει μέχρι να το εκτελέσει σωστά.

Προώθηση της επιτυχίας στο σχολείο

Όταν τα παιδιά μπορούν να τελειώσουν το διάβασμα για το σχολείο έγκαιρα και με σχετική επιμέλεια μαθαίνουν να οργανώνουν, να σχεδιάζουν, να ακολουθούν και να ασκούν τον αυτοέλεγχο. Οι καλοί σε λογικά πλαίσια βαθμοί ενισχύουν την αυτοεκτίμηση.

Το παιδί που το αφήνουμε να μην τα πηγαίνει καλά στο σχολείο, δέχεται επίθεση στην προσωπική του αυτοεκτίμηση. Φυσικά ένα παιδί μπορεί να έχει δυσκολίες στο σχολείο για πολλούς λόγους (όπως μαθησιακές δυσκολίες, έλλειψη ενδιαφέροντος, δυσκολίες στην όραση ή ακοή, αποσπάσεις από τους υπόλοιπους φίλους κλπ). Ο γονιός χρειάζεται να συνεργαστεί και με το παιδί και με το δάσκαλο για να κατανοήσουν τη δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί και να βρουν τρόπους για να την ξεπεράσουν.

 Προώθηση των κοινωνικών δεξιοτήτων

Αφήστε τα παιδιά σας να περνούν χρόνο με τα άλλα παιδιά. Οι κοινωνικές δεξιότητες μαθαίνονται μόνο μέσα από την εξάσκηση. Τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν να μοιράζονται, να συνεργάζονται, να διαπραγματεύονται και να αλληλεπιδρούν με τους άλλους. Ενθαρρύνετε ομαδικές δραστηριότητες μετά το σχολείο, καλέστε φίλους των παιδιών σπίτι. Το παιδί που νιώθει ικανό κοινωνικά έχει καλύτερη αυτοεκτίμηση.

aftonoma-paidia

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s