Πότε χρειάζεται να ζητήσω βοήθεια;

 Χριστοπούλου Έλενα Ψυχολόγος Θεσσαλονίκη

Πότε χρειάζεται να ζητήσω βοήθεια; Η απάντηση «όταν αισθανθείς την ανάγκη», αν και απλή δε φαίνεται εύκολη.

Οι πιο συνηθισμένες ενδείξεις για τις οποίες χρειάζεται κανείς να απευθυνθεί σε ψυχολόγο/θεραπευτή είναι οι εξής:

■ Όταν αντιμετωπίζουμε μια ψυχική διαταραχή. Η ψυχοθεραπεία (κάποιες φορές σε συνδυασμό με αγωγή) είναι αναγκαία για ανθρώπους που υποφέρουν από ψυχικές διαταραχές (κλινική κατάθλιψη, διαταραχές άγχους, διαταραχές διατροφής).

Συμπτώματα που δείχνουν την ύπαρξη μιας σοβαρής ψυχικής διαταραχής είναι η πεποίθηση ότι άλλοι άνθρωποι συνωμοτούν ή συνεργούν εναντίον τους, προκειμένου να τους κάνουν κακό∙

Η πεποίθηση ότι εξωτερικές δυνάμεις ελέγχουν το μυαλό ή το σώμα τους∙

Αίσθηση ότι άλλοι άνθρωποι μπορούν να ακούσουν τις σκέψεις τους ή να διαβάσουν το μυαλό τους∙

Το να ακούν φωνές γύρω τους και να βλέπουν πράγματα που δεν υπάρχουν∙

■ όταν έχουμε προβλήματα στην καθημερινότητα μας, στη δουλειά, στις σχέσεις μας που δυσκολευόμαστε να αντιμετωπίσουμε. Νιώθουμε εγκλωβισμένοι, απροστάτευτοι, και πιστεύουμε ότι η κατάσταση δε θα αλλάξει ποτέ. Βλέπουμε ότι δεν μπορούμε να τα χειριστούμε μόνοι μας.

■ Όταν βιώνουμε συναισθηματικές δυσκολίες Ανά καιρούς όλοι μας ζούμε εμπειρίες που μας προκαλούν δυσάρεστα συναισθήματα και πόνο. Όταν η πίεση και ο πόνος που βιώνουμε είναι ιδιαίτερα επίμονος ή έντονος και μας εμποδίζει να λειτουργήσουμε όπως θα θέλαμε στην καθημερινότητά μας, αφήνοντας μια δυσάρεστη αίσθηση για την ζωή μας, μια αίσθηση ότι μένουμε στάσιμοι, είμαστε εγκλωβισμένοι, αβοήθητοι. Τέτοια συναισθήματα μας καταβάλουν και δεν μπορούμε να τα διαχειριστούμε.

Άλλα τέτοια δύσκολα  συναισθήματα μπορεί να είναι:

–        άγχος ( στρες, αγωνία, ανησυχία, ένταση),

–         θλίψη (έντονη στεναχώρια, έλλειψη διάθεσης, αρνητικές σκέψεις),

–        πίεση (αίσθηση βάρους, εγκλωβισμού, αδιεξόδου),

–        οργή (θυμός, συνεχής εκνευρισμός),

–        φόβος (φόβος για διάφορες αποφάσεις στην προσωπική μας ζωή, φοβίες παντός τύπου, δειλία),

–        ανία (αίσθηση βαρεμάρας, έλλειψη ενδιαφέροντος για οτιδήποτε, έλλειψη ενέργειας ή διάθεσης),

–        αμφιθυμία (έντονες, συχνές αλλαγές της διάθεσης που μας φέρνουν ψυχική ανισορροπία).

Τα συναισθήματα έχουν τη δική τους κρυφή γλώσσα και μας μιλάνε, για όσα μας δυσκολεύουν και μας προβληματίζουν. Μέσα από τη δουλειά με τον εαυτό μας, μπορούμε να μάθουμε να τα αναγνωρίζουμε και να βρούμε τρόπους να τα εκφράζουμε, έτσι ώστε να νιώθουμε καλύτερα.

Ζητήματα σχέσεων. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στη σχέση μας με τον/ την σύντροφο, τον γονιό μας, το παιδί μας, κάποιον/ α συνεργάτη μας, ή γενικότερα κάποιον σημαντικό στη ζωή μας άνθρωπο συχνά δημιουργούν πίεση και άγχος. Όταν βλέπουμε, λοιπόν ότι επανέρχονται τα ίδια θέματα στη ζωή μας ή ότι κάνουμε τα ίδια λάθη, ξανά και ξανά στις σχέσεις μας, τότε χρειάζεται να δούμε πώς θα φερθούμε με έναν πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό τρόπο

Ελλιπείς Δεξιότητες αντιμετώπισης προβλημάτων: Αρκετά συχνά η συναισθηματική πίεση ή τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στις σχέσεις μας μπορεί να μας οδηγήσουν σε ανεπαρκή επικοινωνία, σε ελλιπή διεκδικητική στάση & συμπεριφορά, ή/ και σε αδυναμία ελέγχου του θυμού, να νιώθουμε ντροπή. Η ψυχοθεραπεία μας βοηθάει να αποκτήσουμε ή να ενισχύσουμε τις δεξιότητες που χρειαζόμαστε για να αντεπεξέλθουμε ικανοποιητικά.

■ Όταν εντοπίζουμε διάφορα σωματικά συμπτώματα, που δε φαίνεται να αποδίδονται σε κάποια ξεκάθαρη οργανική αιτιολογία. Συχνά οι πονοκέφαλοι και οι ημικρανίες, οι πόνοι στον αυχένα, οι στομαχικές διαταραχές, και μια πληθώρα άλλων σωματικών συμπτωμάτων είναι ο τρόπος του σώματος μας να αντιδράσει στο υπερβολικό άγχος  που βιώνουμε. Όταν ζορίζουμε τον εαυτό μας και νιώθουμε πίεση σε διάφορες καταστάσεις, είναι λογικό όλο αυτό να διοχετευθεί με κάποιον τρόπο στο σώμα μας.

Επίσης, όταν παρατηρούμε αλλαγές στις διατροφικές μας συνήθειες, στον ύπνο μας.

Όταν δεν έχουμε άτομα στο κοινωνικό μας περιβάλλον που μπορούν να μας στηρίξουν ή όταν νιώθουμε ότι δεν μπορεί κανένας να μας βοηθήσει και ό,τι και αν μας λένε η οικογένεια μας, ο σύντροφος μας, οι φίλοι μας δε μας ανακουφίζει.

Ο θεραπευτής μπορεί να δει με αντικειμενική ματιά τι συμβαίνει στη ζωή του πελάτη, να του παρέχει ανακούφιση, υποστήριξη και επιβεβαίωση μέσα σε ένα κλίμα ασφάλειας.

Όταν βιώνουμε πένθος. Το γεγονός ενός βίαιου αποχωρισμού από έναν σημαντικό μας άνθρωπο – μέσω χωρισμού, ή θανάτου- μπορεί να μας προκαλέσει μεγάλο πόνο και να μας φέρει  αντιμέτωπους με δύσκολα και δυσάρεστα συναισθήματα. Μέσα από την ψυχοθεραπευτική διαδικασία μπορεί να βοηθηθούμε σημαντικά στο να αντιμετωπίσουμε  την απώλεια.

Όταν έχουμε βιώσει τραυματικές εμπειρίες, έχουμε υποστεί βία, κακοποίηση. Συχνά τα θύματα βίαιης συμπεριφοράς ή κακοποίησης διακατέχονται από πολύ έντονα συναισθήματα φόβου, θυμού, κι αβοηθησίας, που επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητά τους να ζήσουν μια ευχάριστη και λειτουργική ζωή. Η ψυχοθεραπεία είναι σε θέση να παρέχει ένα ασφαλές κι εμπιστευτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορείς να συζητήσεις όλα τα θέματα που αφορούν τις εμπειρίες θυματοποίησης, μαζί με έναν φροντιστικό, υποστηρικτικό άνθρωπο, τον ψυχοθεραπευτή σου, με τη βοήθεια του οποίου θα βρεις τρόπους να προχωρήσεις με μεγαλύτερη δύναμη κι αισιοδοξία στη ζωή σου.

Πρόληψη. Προσωπική εξέλιξη και αυτογνωσία. Παρόλο που κάποιος μπορεί να μην έχει ανησυχητικά συμπτώματα ή να μην αντιμετωπίζει δυσκολίες, η θεραπεία μπορεί να τον βοηθήσει να αποκτήσει επίγνωση για τη συμπεριφορά του, τις στάσεις, τις αξίες, τις πεποιθήσεις και τα συναισθήματά του. Μπορεί να τον βοηθήσει να ξεπεράσει τα εμπόδια που τον δυσκολεύουν να πετύχει τους προσωπικούς, επαγγελματικούς και κοινωνικούς στόχους που έχει. Το αποτέλεσμα θα είναι μεγαλύτερη προσωπική ικανοποίηση και ψυχική υγεία.

Time to Talk - Clock

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s